Terapia ręki – na czym polega i dla kogo jest odpowiednia?

Terapia ręki dla kogo jest

Każdy rodzic uważnie obserwuje rozwój swojego dziecka. Czasem jednak może zauważyć u niego niepokojące zachowania lub brak postępu. W takiej sytuacji powinniśmy zasięgnąć porady specjalisty, który podpowie, jaki jest najlepszy sposób rozwiązania konkretnego problemu. Terapia ręki może okazać się dobrą metodą na wsparcie rozwoju dziecka. Czym ona jest i jakie płyną z niej korzyści?

Czym jest terapia ręki i jak pomoże pomóc?

Terapia ręki to rodzaj specjalistycznych ćwiczeń, które usprawniają małą motorykę dziecka. Przeprowadza ją wykwalifikowany terapeuta, który odpowiednio planuje i układa ćwiczenia. Terapia ręki wspomaga rozwój psychoruchowy dziecka, a także uzupełnia ćwiczenia logopedyczne. Jest też pomocna w rozwiązywaniu problemów związanych z nauką i zabawą. P

omaga w uzyskaniu odpowiedniej sprawności manualnej i dokładności grafomotorycznej.

Terapia ręki jest szczególnie korzystna dla dzieci, które mają problemy z precyzyjnymi ruchami rąk, dłoni i palców. Jest odpowiednio dostosowana do potrzeb i możliwości dziecka, dzięki czemu z powodzeniem poprawia jego umiejętności manualne. Regularne ćwiczenia pod okiem specjalisty niosą ze sobą szereg korzyści, które rozwijają samodzielność i pewność siebie dziecka. Ważne jest, by problemy z koordynacją ruchową i siłą mięśni były wcześnie wykryte, wtedy mamy szansę uniknąć dalszych komplikacji i rozwoju zaburzeń.

Dla kogo jest terapia ręki i kiedy warto ją rozpocząć?

Terapia ręki przeznaczona jest dla dzieci z zaburzeniami rozwoju koordynacji ruchowej i siły mięśni. Można ją przeprowadzić u dziecka od 2 roku życia. W tym wieku dziecko rozwija swoje zdolności manualne, dlatego wczesne wsparcie wspomoże jego prawidłowy rozwój. Bardziej szczegółowa diagnostyka jest przeprowadzana u dzieci w wieku przedszkolnym. Jak poznać, że terapia ręki jest odpowiednia dla naszego dziecka? Jeśli zauważany jeden z poniższych objawów, warto skonsultować się ze specjalistą.

  • Problem z chwytaniem przedmiotów
  • Problemy z rysowaniem, wycinaniem, lepieniem z plasteliny (grafomotoryka)
  • Niechęć do wszelkich czynności manualnych, wymagających precyzyjnego ruchu ręki
  • Trudności w samoobsłudze (ubieranie się, wiązanie sznurowadeł)
  • Zaburzona koordynacja wzrokowo-słuchowa
  • Niechętne dotykanie nowych przedmiotów i ponawiania różnorodnych struktur
  • Problemy z nauką i zabawą.

Specjalista w czasie konsultacji podpowie nam, czy terapia ręki jest odpowiednia dla naszego dziecka. Polecamy zasięgnąć porady Pedagog Aleksandry Kazimierczak.

Terapia ręki – jak działa i jaki jest jej przebieg?

Po wcześniejszej diagnostyce terapeuta koncentruje się na konkretnym problemie dziecka i układa plan terapii. W ramach terapii angażuje dziecko do wykonywania odpowiednio dobranych dla niego ćwiczeń. Takie zajęcia mogą trwać 30 lub 50 minut. Terapia najczęściej zaczyna się od stymulowania czucia głębokiego i ruchów całego ciała. Bodźce pobudzają czucie głębokie, co daje dziecku większą świadomość swojego ciała. Następnie wprowadzane są ćwiczenia wzmacniające poszczególne mięśnie i części ciała.
Oczywiście nie musimy się obawiać, że ćwiczenia te będą obciążające lub stresujące dla dziecka, gdyż sama terapia ma formę bardziej zabawy. Terapeuta stara się, by ćwiczenia były atrakcyjne i budziły miłe skojarzenia. Komfort dziecka ma w przypadku tej terapii kluczowe znaczenie. Nie bez znaczenia jest więc więź łącząca terapeutę z dzieckiem. Istotne jest, by dobrze się komunikowali. Pozytywne emocje towarzyszące ćwiczeniom sprawiają, że mózg dziecka dużo chętniej przyswoi nowe umiejętności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Do góry